Äntligen längre Reels
Instagram utökar sitt test av längre videouppladdningar i Reels, där vissa användare nu kan ladda upp Reels på upp till 3 minuter i appen.
Som du kan se i detta exempel, publicerat av Justin Jarvis (och delat av Matt Navarra), uppmanas nu vissa användare att ladda upp 3 minuters videor för sina Reels, jämfört med den nuvarande gränsen på 90 sekunder.
Längre videor är även trenden på TikTok just nu, då man vill bredda användarbeteendet och erbjuda mer innehåll för att hålla folk engagerade. Instagram har också uppmuntrat användare att ladda upp längre Reels för att öka engagemanget.
Längre tittartid innebär mer underhållning, och när sociala appar flyttar sig bort från de sociala elementen är det att hålla användarna intresserade den nya nyckeln för appens fortsatta tillväxt.
Det underlättar också fler intjäningsmöjligheter, genom annonser i videoflödet, och med så många som nu tittar på Reels-innehåll är det vettigt för Meta att experimentera med formatet för att se vad användarna kommer att stanna kvar för och vad de kan få ut av det.
I januari rapporterade Meta att konsumtionen av Reels har ökat med 20 % jämfört med föregående år, där deras AI-baserade innehållsrekommendationer hjälper till att maximera tillväxten och öka användningen av både Facebook och IG.
Jag är väldigt glad för detta men önskar få ladda upp upp till 10 minuter, som man kan på TikTok.
Vad känner du för detta? Tittar du på längre videos eller föredrar du korta?
No responses yet