En vän till mig som jag lärde känna under den tiden jag arbetade på Blocket har en utbildning på Folkuniversitetet – Social media manager. Min vän är mer inriktad på annonsering och siffror och jag är ju mer fluff, kreativitet och att bygga relationer. Då är han ju så smart att han bjuder in mig ett par timmar för att prata mig varm om just det där värdefulla relationsbyggandet.
Min del fokuserar mycket på varför det organiska är så viktigt. För mig handlar det om att bygga en relation till användarna/kunderna. Det gör man genom att skapa innehåll som engagerar och har en hög närvaro själv. Varför? Jo för att de i sin tur kommer köpa det du säljer för de har just denna relationen.
En långsiktig investering
Att skapa så mycket innehåll som håller en hög kvalitet och dessutom vara närvarande själv, det tar tid. Normalt sett så är det heller inte självklart att räkna med att sälja något. Det beror rätt mycket på vad du driver för företag, så klart. Jag väljer att inte lägga fokus på sälj, att inte sätta säljmål utan sätta mål på engagemang. För mig, i min roll, är det viktigare att skapa en relation med kunderna och visa att “vi” är närvarande, att “vi” lyssnar på kunderna och för en dialog.
Ser man på det långsiktigt så leder till flera saker.
- Vid en krissituation har du en hord av ambassadörer som kommer stötta er. Se tex. detta inlägg på Facebook av mig för Blocket.
- Du kommer vara “top of mind” när kunden känner att det är dags att köpa just det du säljer.
- Du kommer ha gratis “influencers” och ambassadörer som pratar gott om varumärket.
- Du kommer sälja, jag lovar! 😉
Så, organisk social är magiskt men tar tid. Jag kan vara den tiden åt er!
No responses yet