ChatGPT är ett vansinnigt kraftfullt verktyg som omformar hur vi arbetar, hur vi lever och hur vi gör affärer. Oavsett om du arbetar med marknadsföring, utbildning eller bara publicerar på sociala medier, är AI här och det är upp till oss att hänga med eller bli kvar.

Vissa människor har rädslor och tvekan kring tekniska framsteg som ChatGPT och AI i sin helhet. Min förhoppning är att dela ett perspektiv på varför AI på det hela taget är en positiv sak för oss, samt hur man använder ChatGPT för sin egen professionella framgång.

AI är den här tidens dator

Människor är alltid rädda för förändring. Kommer du ihåg när datorn blev en grej? Datorn tog över i tillverkningsindustrin, mataffärerna, kontoren och ja typ överallt och folk var oroliga att de skulle bli av med sina jobb. Men gissa vad? De hittade nya jobb! Det är vad vi gör som människor. Vi anpassar oss och vi växer. AI är vår tids “dator”, och vi måste anamma den.

Du kan ha vilken åsikt du vill om AI, men den kommer inte att sluta utvecklas. Så om du gör ett jobb som AI snart kan göra, ja då är det dags att tänka på det och förbereda dig för förändring och/eller använda det som ett verktyg…

Använd verktyget, frukta inte verktyget.

AI kommer att skapa effektivitet, och ja, det kommer att göra vissa jobb mindre värdefulla. Men det har varit mänsklighetens historia, eller hur? Vi utvecklas, vi anpassar oss och vi hittar nya möjligheter. Så var inte rädd för AI – förstå det och använd det till din fördel. Till exempel, när internet kom ut, sa folk att detaljhandelsjobb skulle gå förlorade. Vilket är sant. Det är färre människor som arbetar inne i butiker över hela landet. Men många av de individer med exakt samma kunskaper arbetar nu i lager och arbetar i marknadsföringsteam och gör reklamblad som bara ser ut som inlägg på sociala medier.

ChatGPT kan hjälpa till att skriva ett blogginlägg, men det är fortfarande upp till dig att komma på de rätta bloggidéerna. Tjänster som Midjourney kanske kan generera bilder, men det är fortfarande upp till dig att komma på ett koncept som väcker känslor. Du behöver bara tänka om lite.

💡 Och det är där vi måste fokusera – på att förbli kreativa, innovativa och mänskliga. Här är några tips på hur AI:n kan användas på ett bra sätt. 💡

4 sätt att använda ChatGPT

1. Skriv LinkedIn-innehåll för att få bättre jobbmöjligheter

LinkedIn är en absolut guldgruva för att bygga relationer och få bättre jobbmöjligheter. ChatGPT kan hjälpa dig att skapa grymt innehåll som visar upp din expertis och tankeledarskap i din bransch. Du kan ange uppmaningar relaterade till ditt område och låta ChatGPT generera insiktsfulla inlägg som får din profil att glänsa.

Om du till exempel är advokat kan du prova varianter av uppmaningar som “Analysera effekten av den senaste juridiska utvecklingen på småföretag.” Eller om du är en säljare, prova något i stil med, “Vilka är några effektiva försäljningsstrategier för att avsluta affärer i en avlägsen arbetsmiljö?”. (Dessa frågor är skrivna av Gary V och kopierade från hans texter)

Nyckeln här är att använda ChatGPT för att avslöja branschinsikter och visa dina kunskaper, vilket gör dig mer attraktiv för potentiella arbetsgivare och nya jobbmöjligheter. Du kommer på idéer som kommer att få resonans hos människor inom ditt område på LinkedIn, och ChatGPT hjälper dig att skriva innehållet.

2. Skriv artiklar om nyanserade ämnen inom ditt område

ChatGPT kan hjälpa dig att skapa djupgående, väl undersökta artiklar om nyanserade ämnen, och etablera dig som expert inom ditt område.

Ge ChatGPT några uppmaningar relaterade till din bransch, och det kommer att generera en detaljerad, informativ artikel som du kan redigera och publicera. Om du till exempel är en bolåneprofessionell kan du använda en uppmaning som “Skriv en artikel som jämför räntor mellan 2008, 1974 och 1929.” ChatGPT kommer sedan att skapa en omfattande del som belyser skillnaderna och deras konsekvenser på bolånemarknaden.

På samma sätt, om du är en digital marknadsförare, pröva en uppmaning som, “Analysera effekten av AI-teknik på digitala marknadsföringsstrategier” eller, för en HR-proffs, “Diskutera fördelarna och utmaningarna med distansarbete för medarbetarnas engagemang och företagskultur. ”

Du kan använda din expertis, kunskap och kombinera det med det som är kulturellt relevant för de människor du försöker nå. AI kan hjälpa dig att spara tid så allt du behöver göra är att redigera artikeln och lägga till dina nyanser, istället för att behöva utföra hela grejen från början.

Genom att använda ChatGPT för att skriva insiktsfulla artiklar om nischade ämnen, sparar du tid på forskning och utkast, samtidigt som du stärker din auktoritet och expertis inom din bransch.

3. Skriv SEO-vänlig kopia på sociala medier

En annan användbar strategi för innehållsskaparna där ute… Testa att använda ChatGPT för att skapa effektiva, plattformsspecifika videotitlar och bildtexter för ditt innehåll på sociala medier.

Du kan till exempel använda en uppmaning som “Ge tre YouTube Shorts-titlar enligt bästa SEO-praxis med hjälp av följande utdrag …” och sedan inkludera ett kort tema från din video. Du kan till och med använda ChatGPT för att få specifika hashtag-rekommendationer relaterade till ditt innehåll.

4. Snabba upp dataanalysen

ChatGPT kan hjälpa dig att påskynda dataanalysen, vilket gör det lättare att dra insikter och fatta välgrundade beslut. Om du till exempel arbetar med marknadsföring kan du ange något som: “Analysera prestandan för vår senaste e-postkampanj och ge rekommendationer för förbättringar” och mata in nyckeldetaljer som din klickfrekvens, ämnesrad och text.

Hur tänker ni?

Hur ställer ni er till AI? Har ni landat i att bara omfamna det, lära er och dra nytta av det eller sitter ni med skepsis och rädsla för att förlora jobbet?

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up