Tro det eller ej, men TikTok används i dag som en sökmotor för både Millennials och Gen Z. Kan ni tänka er att söka efter saker på TikTok?
Om TikTok kan integrera AI-baserad sökning och utöka denna funktion, kan det göra plattformen ännu mer värdefull för sökningar vilket kan locka ännu mer aktivitet till appen.
I takt med att sökbeteendet ökar kan TikTok också sträva efter att erbjuda fler matchningar inom appen genom att rikta sig till relevanta företag. Detta innebär att de framhäver mängden relaterade sökningar som görs. Om användare exempelvis alltmer söker efter hundleksaker i appen, kan TikToks försäljningsteam aktivt söka efter fler annonsörer inom denna kategori. Med ett system som underlättar fler sökningar, kommer detta att bredda dess möjligheter.
Eller så kan TikTok sträva efter att själva uppfylla relaterade produktbehov genom egen anskaffning och hantering, där kinesiska tillverkare i samarbete med TikTok tillhandahåller skräddarsydda produkter baserade på aktuella trender.
I detta avseende verkar TikTok sikta på att integrera en Temu-liknande marknadsplats i plattformen, fokuserad på populariteten av shopping direkt i strömmen för att utvidga sitt utbud.
Hittills har TikTok inte helt knäckt koden för detta, men generativ AI-sökning kan vara ett stort steg framåt, samtidigt som det erbjuder ett nytt sätt för plattformen att anamma den växande AI-trenden.
Hittills har sociala plattformar inte riktigt utmärkt sig inom detta område.
Visst, flera plattformar, inklusive TikTok, introducerar nya generativa AI-element, mestadels relaterade till visuell skapelse direkt i feeden. Men de flesta av dessa är en nyhet och verkar inte erbjuda något långsiktigt värde inom processen för social media-engagemang.
Generativ AI-sökning kan vara en mer värdefull aspekt att överväga, samtidigt som TikTok även experimenterar med låtskapande via AI, vilket kan vara ytterligare en värdeförhöjning, med tanke på plattformens koppling till musiktrender.
Sammantaget skulle jag hävda att TikTok just nu leder utvecklingen av att integrera AI i sin plattform, medan andra fortfarande försöker hitta bra användningsområden för AI-verktyg direkt i strömmen. Generativ AI-sökning verkar mycket vettigt i detta sammanhang, och även om TikTok ännu inte har indikerat något om det, misstänker jag att detta kommer att introduceras i appen inom kort.
No responses yet