Meta bekräftar att deras Twitter-liknande app ‘Threads’ kommer att lanseras denna vecka.
Efter månader av spekulationer och antydningar om vad som komma skall har Meta äntligen bekräftat att deras nya Twitter-liknande sociala app, vid namn “Threads”, kommer att lanseras globalt denna vecka. Nåja, inte riktigt globalt. På grund av ökade dataskyddsåtgärder inom EU kommer Threads inte omedelbart att vara tillgängligt för europeiska användare. Men för alla andra kommer du kunna börja bygga upp din egen Threads från och med torsdag, amerikansk tid, när den nya appen blir tillgänglig för nedladdning i respektive appbutik.
Om företaget verkligen vill locka till sig så många som möjligt av de som har lämnat Twitter, behöver de ha goda skäl att locka över dem, vilket är anledningen till att de anstränger sig för att få högprofilanvändare att börja posta på appen så snabbt och så mycket som möjligt. Enligt Business Insider har ett antal högprofilanvändare redan fått en introduktionsguide som uppmanar dem att posta på Threads minst två gånger om dagen för att vänja sig vid den nya appen.
Guiden noterar också att varje person som går med i Threads kommer att få ett nummer som visar när de registrerade sig, och således kan låga nummer innebära en viss social status, samtidigt som den föreslår att användare delar sina inlägg till Instagram Stories för att marknadsföra appen.
Instagram har tydligen kontaktat ett antal kändisar, inklusive Oprah och Dalai Lama (?), för att be dem att posta på appen, tillsammans med online-influencers som Gary Vaynerchuk, i ett försök att generera tidig uppmärksamhet för plattformen. Och det kan fungera. Även om många användare kommer att vara tveksamma till att lämna Twitter för en annan betaplattform, om personer som du vill höra från börjar posta där, kommer du förmodligen att ladda ner appen bara för att se vad de har att säga. Den nyfikenheten kan sedan leda till att du tittar in oftare, vilket i sin tur leder till att du själv börjar posta.
Det är ett bättre sätt att närma sig utmaningen med att locka användare än vad andra alternativ till Twitter hittills har antagit – och egentligen är det bara för att det kommer från Meta som det kan göra en så pass framträdande marknadsföring. Kändisar skulle troligen inte bli rörda av en okänd app som tar kontakt, men den ökade sannolikheten att denna app blir en grej kommer att få många av dem att åtminstone registrera sig och testa den i början, vilket kan ge den den kritiska tillväxtimpuls som den behöver.
Och det är i princip Twitter under ett annat namn.
Jag är förvånad över att de har valt ‘Threads‘ som appnamn, med tanke på att Meta redan lanserade och skrotade en app vid namn ‘Threads’ för bara två år sedan.
I vilket fall som helst, Threads är på väg och Meta gör en stor och uppseendeväckande satsning för att marknadsföra appen och försöka ta en del av Twitters strålkastarljus, när allt fler Twitter-användare börjar ifrågasätta om de vill fortsätta att delta i Elons egna sociala experiment.
Kommer det att vara Twitter-dödaren?
Jag är fortfarande skeptisk till att det kan ta allt Twitters strålkastarljus, men om det någonsin fanns en möjlighet är tiden nu, och om något företag kan göra det skulle det vara Zuckerberg-jätten.
Meta har gjort det tidigare – de bromsade i stort sett Snapchats tillväxtmomentum med lanseringen av Instagram Stories 2016. Snapchat är nu tillbaka i tillväxt, men det har tagit tid för plattformen att återetablera sin nisch, medan Stories fortsätter att växa på Instagram och Facebook.
Kanske kan det bli Twitters öde också. Kanske är det inte Twitter-dödaren i sig, men om Threads får momentum kan det snabbt bli relevant för många annonsörer och ytterligare pressa Twitter och tvinga dem att omvärdera sitt erbjudande.
Kanske kommer det inte att döda Twitter, men det har bäst chans att ändra Twitters 2.0-utvecklingsplan, vilket potentiellt kan minska omfattningen av Elons världsherravälde.
No responses yet