GDPR har gjort sitt, igen. Meta har stuckit ner fingrarna i syltburken lite väl långt och länge och vår data har exponerats lite för mycket och lite för länge.

Det hela handlar om annonserings-biten och den data man använder sig av för att rikta annonser på. Här i Europa får vi inte spara sådan data tack vare GDPR, eller tyvärr om man jobbar med annonsering. 😅

Beloppet är på hisnande 414 miljoner dollar. Det kommer så klart också ett krav på hur detta ska hanteras i framtiden då de måste följa GDPR. Antingen måste Meta göra om hela sitt system för annonsering över hela världen eller så måste de be om juridiskt medgivande från var och en av deras 408 miljoner EU-användare för att visa dem personliga annonser – eller så riskerar det ytterligare böter för brott mot GDPR.

Nu kanske ni tänker att man borde redan ha accepterar detta på individnivå genom att skaffa ett konto och ja det har man, det står i det långa och mäktiga medgivandet, men enligt GDPR är det inte tydligt nog vilka uppgifter man delar med sig av. Meta vill så klart bestrida detta.

“Vi är övertygade om att vårt tillvägagångssätt respekterar GDPR, och vi är därför besvikna över dessa beslut och avser att överklaga både innehållet i domarna och böterna.”

Hur känner ni inför detta?

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up