Twitter förlorar två chefer med ansvar för tillit och säkerhet när Elon fortsätter att ändra reglerna
Trots att Twitter upprepade gånger har hävdat att hatretorik och övergrepp, och därmed risken för negativ exponering av varumärket, har minskat sedan Elon Musk tog över appen, tyder tecknen som kommer från Twitter-högkvarteret på motsatsen.
Denna vecka förlorade Twitter inte en, utan två chefer som var ansvariga för förtroende och säkerhet på plattformen, båda av dem hade varit öppna supportrar av Elons “yttrandefrihetsreformation”. Avhoppet skedde på grund av att Musk överröstade Twitters teambeslut att begränsa marknadsföringen av en dokumentär om könsövergång och den framväxande “könsideologirörelsen”.
Enligt olika rapporter erbjöd Twitter initialt att arrangera en exklusiv premiär av dokumentären med betald marknadsföring av projektet. Men efter att ha granskat innehållet i videon valde Twitters förtroende- och säkerhetschefer att backa från affären på grund av oro över att den skulle kunna betraktas som hatretorik, specifikt med avseende på dess innehåll om felaktig könstillhörighet.
Elon Musk har varit en öppen kritiker av könsbekräftelse och särskilt av könsövergångskirurgi för unga. När han direkt frågades om Twitters beslut att distansera sig från dokumentären ingrep Musk och överröstade teamets tillvägagångssätt för att införa mer lättsamma regler kring samma ämne.
Commenting & deliberate sharing will be allowed. Sensitive content just won’t be pushed to people unless they ask for it or a friend sends it to them.
— Elon Musk (@elonmusk) June 2, 2023
Inte bara det, Musk retweetade också dokumentären till sina 141 miljoner följare och fäste den högst upp på sin profil för maximal exponering.
Allt fram och tillbaka orsakade uppenbarligen en betydande splittring inom Twitters varumärkessäkerhetsteam, och både Ella Irwin, chef för förtroende och säkerhet på plattformen, och AJ Brown, chef för varumärkessäkerhet, har sedan lämnat företaget.
Irwin hade särskilt blivit en nyckelrepresentant för Twitter 2.0, eftersom Musks förändringar hade väckt ångest och oro bland annonspartners. Irwin hade i uppgift att lugna varumärken och upprätthålla annonsörens förtroende. Men med en minskning av Twitters annonsintäkter med 50% sedan övertagandet var det tydligt att Irwin redan stod inför en svår uppgift.
Medan Musk fortsätter att reformera reglerna baserat på sin egen personliga ideologi, och samtidigt återinsätter tidigare användare som hade blivit avstängda för att sprida hatretorik, desinformation och värre saker, förblir utmaningen för Twitters varumärkessäkerhetsteam tydligt betydande, och dessa senaste avhopp kommer knappast att lugna de redan oroliga organisationerna.
Lägg till detta faktum att Twitter nu tvingar varumärken att betala för Twitter Blue för att överhuvudtaget kunna annonsera i appen, och det verkar vara en svår försäljning, så det är ingen stor överraskning att ännu fler Twitter-chefer lämnar.
Vad innebär detta för varumärkessäkerheten på plattformen?
Nåväl, det är uppenbart inte något bra. Både Irwin och Brown var erfarna aktörer som hade varit med på Twitter under en tid, och förlusten av deras expertis kommer kännas när företaget fortsätter att formas i Musks bild.
Å andra sidan, med den nya Twitter-VD:n Linda Yaccarino som snart tillträder, kanske en omstrukturering var på gång ändå – men det kommer också att bli en utmaning för Yaccarino att försäkra annonspartners om att Musks nya framtid för appen är ett positivt steg och inte ökar risken för negativ exponering.
Den tillgängliga bevisningen om ökningen, eller inte, av hatretorik i appen är fortfarande oklar, med externa rapporter som antyder att hatretorik ökar via tweets, medan Musk och hans team hävdar att det minskar. Mycket av detta beror på tillämpad metodik – men det faktum att Twitter fortsätter att förlora personalen som är ansvarig för att representera företaget inom detta område verkar indikera att de inte ens är säkra på att de vidtar rätt åtgärder i den här frågan.
No responses yet